top of page

Bedrijfsfotografie door de ogen van een klant

Een blog geschreven door een klant, dat voordeel heb je als je met bevriende marketeers samenwerkt. Dit blog werd geschreven door José, Marketing & Communicatie Manager bij een bedrijf in de regio. 


Als leverancier in de business to business markt is een professionele uitstraling voor ons bedrijf van levensbelang. Een groot deel van mijn werk als marketeer bestaat uit het maken van content. Daarom leerde ik door middel van diverse cursussen fotograferen en bewerken, slechts als amateur, niet als bedrijfsfotograaf. Toen ik verantwoordelijk werd voor de marketing & communicatie van mijn huidige werkgever, viel het mij al snel op dat de fotografie van onze medewerkers niet in lijn was met de huisstijl. Voor onze website en alle social media kanalen wilde ik daarom nieuwe foto’s maken.

Maar zo’n 60 medewerkers fotograferen, dat is echt een flinke klus. 

Ik ken Sophie van onze middelbare schoolperiode en heb haar fotografie avonturen altijd gevolgd. En zij heeft mij en mijn gezin op de belangrijkste momenten van ons leven gefotografeerd. Maar bedrijfsfotografie, daarover twijfelde ik. Bedrijfsfotografie is toch anders omdat je minder de stijl van de fotograaf terug wilt zien en meer de wensen van het bedrijf voorop stelt. Maar na een leuk gesprek kreeg ik van Sophie een offerte waar ik geen nee tegen kon zeggen. 

Ik heb ook andere offertes aangevraagd. Alleen Sophie durfde het aan om in één ochtend alle foto’s te maken. Naast de 60 portretten wilde ik ook wat fotografie op de afdelingen, zodat we in recruitment communicatie weer mooie beelden hebben. Sophie kwam bij ons langs om de locatie te zien en samen stelden we de planning op. Nu, achteraf, kan ik zeggen dat de planning perfect klopte. We hadden zelfs tijd over, het liep allemaal lekker rustig. 

Bedrijfsfotografie is volgens mij lastig, omdat je in heel korte tijd veel verschillende mensen voor de camera krijgt. Je wilt de stijl van de persoon, passend binnen de huisstijl en de wensen van het bedrijf, in beeld brengen. En dat terwijl de collega’s al staan te wachten. Veel mensen worden daar toch een beetje zenuwachtig van, wat de houding en uitstraling niet ten goede komt.

Gelukkig is Sophie een kei in het laten ontspannen, mensen even tot rust laten komen. Ze laat iedereen op een fijne manier de juiste pose aannemen.

En dat poseren duurt gelukkig niet lang, met een lach en een klik is de volgende persoon weer aan de beurt.

Voor mij was het toch wel spannend hoe collega’s zouden reageren. Ik vind Sophie een vakvrouw die altijd lekker relaxed blijft. Maar hoe zien anderen dat? Eigenlijk heb ik alleen maar leuke reacties gekregen! Een van mijn collega’s heeft voor haar familie ook een fotosessie geboekt bij Sophie, dat is misschien wel het leukste compliment!

En de reacties op de foto’s waren net zo positief. De collega’s zijn blij met hun foto’s, ik zag ze direct op de interne en social media kanalen verschijnen. Dat moeten de collega’s zelf doen, maar bijna alle profielen zijn nu bijgewerkt. De algemene bedrijfsfoto’s op de afdelingen zijn ook goed gelukt. Voorlopig hebben wij weer prachtige bedrijfsfotografie voor al onze communicatiekanalen! 




5 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Tikkertje

Comments


bottom of page